maandag 24 december 2012

MENS EN ZINGEVING. De ietsist.


Een ietsist is een religieus persoon. Hij gelooft in een hogere macht en kan zich ermee verbinden. Deze hogere macht wordt in zekere zin niet benoemd, het is een hogere macht die ontstaat uit een gevoel. Het gevoel van geluk.

Een ietsist is iemand die geluk nastreeft. Hiervoor heeft hij geen ’10 GEBODEN’ nodig. Neen, gewoon zichzelf in de wereld. Hij probeert zijn eigen gevoelens te bevredigen. Zijn ‘God’ leeft in het luilekkerland. Door zijn gevoelens te bevredigen ,bekomt hij in een eigen vorm van luilekkerland om zo verbondenheid te vinden met God.


Ik kan me niet vinden in deze geloofsovertuiging. Ik kan me niet echt richten op iets, het is te druk en te wispelturig. Ik stel me wel vragen bij het moment dat men zijn grens stelt. Wanneer heb je je luilekkerland bereikt en is dit een constant gegeven of bevind je je enkele minuten in je luilekkerland en dan weer niet? Dit zijn enkele moeilijke begrippen die ik niet kan plaatsen in deze geloofsovertuiging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten