maandag 24 december 2012

MENS EN ZINGEVING. Wie is GOD?


God is een hogere macht in de wereld, een Iets waarmee mensen zich verbonden voelen. Een Iets wat de mensen intrigeert. Een Iets dat men niet zonder naam kon laten. Vandaar God of Allah, Boeddha…

Voor veel mensen is God de persoon die de wereld en zijn wezens schiep. Het Iets dat instaat voor goed of kwaad. De persoon die er staat om je te verhoren.

Voor mij is God iets van die personen en een stukje van mij. Ik kan wel geloven dat er iets boven mijn hoofd hangt dat veel betekenis heeft en wel een zekere macht kan uitoefenen. Toch heb ik er mijn twijfels bij. Kan dit Iets wel degelijk mijn leven vormen? Volgens mij ben ik gelijkwaardig aan deze persoon. Ik heb ook macht over mezelf en kan beslissen over mijn eigen goed en kwaad. Ben ik dan God voor mijzelf???

Op de vraag wie is GOD? Kan ikzelf geen duidelijk antwoord geven.

2 opmerkingen:

  1. Het blijft een grote vraag wie is God die denk ik nooit zal beantwoord worden en bestaat er iets zoals God? Ik ben het met je eens Matthijs dat je het zelf in handen hebt je maakt toch zelf de keuzes in je leven bv. Wat eten we? Welke studierichting wil ik doen? ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net zoals jou, Matthijs geloof ik wel dat er iets is maar ik weet niet of ik die iets wel een naam wil en kan geven.
    Je leven bepaal je grotendeels zelf en de dingen die per toeval gebeuren, zijn deze gewoon toeval of heeft die iets ermee te maken?

    Die iets is voor mij vooral een houvast, een zekerheid in het leven maar wat deze inhoud?

    Hmmm... Moeilijke vraag!

    BeantwoordenVerwijderen