zondag 30 december 2012

MENS EN MEDEMENS. Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen.


Naar aanleiding van een artikel uit ‘De morgen’.
Bron:http://www.pienternet.be/nieuws/comments/helft_belgische_jongeren_wantrouwt_andere_mensen

Er is een onderzoek geweest waaruit blijkt dat 1 op 2 jongeren in België zich wantrouwig opstelt tegenover andere mensen. Ik kan hier inkomen. Niet alle mensen kan je vertrouwen. Zelf geloof vertrouw ik ook op mijn eerste indruk, wanneer mijn zintuigen mij een signaal geven van ‘pas op, dit is raar!’ dan speel ik hierop in.

 
Uit het onderzoek is ook gebleken dat de studierichting hierop een invloed heeft. ASO leerlingen zijn makkelijker geneigd om mensen te geloven dan BSO leerlingen. Met dit besluit kan ik mij vinden. Tijdens één van mijn Chirokampen heb ik dit aan de lijve ondervonden. Namelijk tijdens een tocht, een race tegen onze leiders. Hierin moesten we proberen zo snel mogelijk op de kampplaats te komen. In ons enthousiasme om als eerste de kampplaats te bereiken, gingen we bij enkele buren om hulp vragen. Een man bood ons hulp (nadat hij ons een 1ste keer had afgewezen tot hij hoorde dat we van een jeugdbeweging waren). Hij wou dat we meegingen naar zijn huis enkele straten verderop. Enkelen, waaronder ikzelf, vertrouwden de man niet echt, behalve C. (ASO leerlinge). Zij was ervan overtuigd dat hij ons ging brengen naar de kampplaats en dat we zo de eerste zouden zijn. Ze geloofde in de man zijn onschuld. Gelukkig hebben we dit uit haar hoofd kunnen praten. Hierdoor verloren we echter de race.

 
Volgens mij is ongeloof in de medemens iets eigen van onze samenleving. Op de tv en radio hoor je niets anders dan mensen die fouten begaan door anderen te vertrouwen. Je kunt niet anders dan bang zijn voor iemand die je van haar nog pluim kent, je weet immers nooit wat er allemaal kan gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten