maandag 24 december 2012

MENS EN MEDEMENS. Trouw, respect en eerlijkheid.


Trouw, respect en eerlijkheid zijn drie waarden die ik hoog draag op mijn waardenschaal. Ze bepalen ook mijn levensvisie. Ik probeer zoveel mogelijk mijn beloftes na te komen, eerlijk te antwoorden op vragen en mij respectvol te gedragen naar anderen toe.

Doordat ik deze waarden zeer belangrijk vind ,zal ik deze later ook proberen over te dragen naar de kleuters in mijn kleuterklas of naar mijn eigen kinderen toe.
Ik wil dat ze weten dat je niet zomaar beloftes kan maken, of zeggen ja ik doe dat wel zonder deze dan te volbrengen. Als je iets belooft dan rekenen mensen op je. Deze kan je niet teleurstellen.
Ook moeten ze weten dat je niet meteen alle gedachten van een ander mag afsnauwen of verstoren. Je moet ook niet tegenspreken. Je moet leren waarderen wat een ander voor je doet.

Met leugens wordt iedereen geconfronteerd. Ikzelf heb het daar wel moeilijk mee, je kan niet zomaar de werkelijkheid veranderen om zo in een betere situatie terecht te komen. Of om zo jezelf te prijzen.

2 opmerkingen:

  1. Respect en eerlijkheid vind ik zelf ook heel belangrijk. Als mens kan je niet samenleven met andere mensen als er geen wederzijds respect is. Ik denk dat iedereen zelf gerespecteerd wil worden, maar als je geen respect hebt voor anderen, zullen zij ook geen respect tonen voor jou. Zonder eerlijkheid is er geen sprake van een hechte band. Want als je volgens mij een vriendschap of een relatie hebt met een persoon waarin je enkel leugens vertelt dan heb je geen (vriendschaps)relatie, of toch zeker geen echte. Eerlijkheid bepaalt veel. Hoe de mensen je zien en hoe ze zich gedragen naar jou toe is volgens mij iets dat veel te maken heeft met eerlijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze waarden zijn ook heel belangrijk voor mij.
    Toch vind ik dat wij hier veel te weinig bij stil staan.
    Wat vinden wij belangrijk aan mijn medemens?

    Deze waarden kan je op veel manieren interpreteren en zijn dus voor iedereen toch een beetje anders. Het is dus belangrijk dat je deze waarden voor jezelf eens analyseert denk ik.
    Onze maatschappij stelt ons veel waarden voorop maar iedereen geeft hier zijn eigen draai aan.

    Trouw zijn... Hieronder versta jij vooral beloftes nakomen en dergelijke maar wat dan met de voornemens die iedereen zich voornam begin deze maand (veel van deze beloftes zijn al reeds verbroken).
    Respect hebben... Wat met mensen die jou niet respecteren? Hoe ga je met hen om?
    Eerlijk zijn... Mag een leugentje om bestwil (bijvoorbeeld om een verrassing, een verrassing te houden) dan?

    Ik vermoed dat wij door de maatschappij deze waarden soms te logisch vinden. Iedereen wil eerlijkheid, respect en mensen die hen trouw zijn maar het is toch belangrijk om er even bij stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen