zondag 30 december 2012

MENS EN NATUUR. Kalfke Willy.


 


Dit filmpje speelt in op het gemoed van mensen. Veel mensen durven geen vlees meer te eten wanneer ze er een band mee hebben. In het programma BASTA werd de ultieme test gedaan. De presentatoren stelden een kalf 'Willy' voor aan het thuiskijkend Vlaanderen. Ze vertelden dat ze de volledige week met het kalf zouden doorbrengen. Achteraf zouden ze het naar het slachthuis brengen en er hapklaar barbecuevlees van maken.

Tijdens de barbecue maakten de presentatoren bekend dat ze het kalf hadden geslacht en dat er kalfsvlees op hun bord lag. Niets was minder waar want het kalfke Willy leefde nog steeds. Heel veel mensen kregen een krop in hun keel. ‘Heb ik nu echt dat kalf opgegeten?’ ze reageerden verontwaardigd.

Veel mensen weten niet meer waar hun eten vandaan komt. Ze gaan naar de supermarkt en kopen bijvoorbeeld biefstuk, de link met de koe wordt niet  gelegd. Ik, zoon van een boer, weet waar deze producten vandaan komen. Toch kan ik het zelf niet over mijn hart krijgen om dieren, waarmee ik een nauwe band heb, op te eten. Dit ligt veelal aan de oorsprong dat verbanden tussen mensen en dieren zeer dicht bij elkaar liggen. Ik kan het me niet voorstellen om een stuk uit mezelf te eten.

1 opmerking:

  1. Toch is het eten van vlees als mens noodzakelijk om het biologische evenwicht dat er nu is in evenwicht te houden!

    BeantwoordenVerwijderen