maandag 24 december 2012

MENS EN ZINGEVING. Joël de Ceulaer: De zin van het leven.



Joël gaat er vanuit dat er twee categorieën bestaan bij zingeving: gelovigen en ongelovigen.
Gelovigen ervaren het leven als zingeving, als voorbereiding voor het hiernamaals. Hel of leven na de dood. Ongelovigen zien het leven eerder als een absurde grap die we niet kunnen verhelpen.
Maar God mag je niet weggooien. God is misschien aanwezig als een collectieve eigenschap. Het is een volledig begrip dat wij mensen samen maken. Toch heeft God een missie; de mens kan DE GROTE vragen des levens niet oplossen. We kunnen ze stellen maar niet vervullen.
Wanneer je de vraag ‘Wat is mijn zin van het leven’ stelt, dan leef je eigenlijk niet optimaal.

Ik kan me vinden bij de gedachten Van J. De Ceulaer. Zingeving is iets persoonlijk en gebonden factor. Het gaat vanuit je eigen gedachte verder; je geeft er zelf betekenis aan. Sommige zien dit als een stuk van het goddelijke, anderen niet. Ik ben zelf ook meer geneigd om het niet naar God toe te schrijven. Voor mij is zingeving het dagelijks opstaan en weten wie je bent. Een persoon zijn die je kent en die zich ontwikkelt in het leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten