maandag 24 december 2012

MENS EN MEDEMENS. Waardenschaal.


Deze site bepaalt door enkele eenvoudige begrippen aan te vinken, je waardenschaal. Voor mij:

1. Respect
2. Goed doen

3. Zelfrespect

4. Rechtvaardigheid

Respect is voor mij een zeer belangrijke waarde, die ik hoog optil. Waardoor ik me zeker en vast kan vinden met de uitkomst.
‘Goed doen’ is in deze maatschappij voor mij een zeer belangrijk item. De maatschappij draait op handel en diensten. Wanneer je deze niet juist uitvoert doe je niet goed voor de mensen, waardoor ze jou niet zullen vertrouwen.

Je mag jezelf niet uit het oog verliezen. Je moet er zijn voor jezelf, jezelf kunnen waarderen en benoemen. Als je dit niet kan dan leef je niet voor jezelf noch voor anderen.
Je moet doen wat juist is op de juiste manier. Daarom vind ik rechtvaardigheid ook belangrijk!

2 opmerkingen:

  1. Waarden en normen worden steeds belangrijker en belangrijker in onze maatschappij. Men hecht er tegenwoordig veel belang aan; ' ik vind dat belangrijk dus doe ik dat dan ook '.
    Wordt er soms niet vergeten dat iedereen waarden en normen heeft ?
    Ze zijn zeer belangrijk de waarden en normen zolang dat je hierin niet overdrijft. Zorg ervoor dat andere mensen hun waarden en normen hiermee niet in het gedrang komen want iedereen heeft evenveel recht om gerespecteerd te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect is inderdaad heel belangrijk in onze maatschappij, maar wordt soms wel eens vergeten. We hebben niet enkel respect nodig voor de mensen rond om ons, maar ook voor materialen. Kortom alles wat op deze planeet aanwezig is. Daarom is het belangrijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt en zo wederzijds respect blijft bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen