zondag 30 december 2012

MENS EN MEDEMENS. 10 beloften.


 

In dit videofragment maakt men een vergelijking met de 10 geboden van Mozes en God. Ze steken ze in een nieuw jasje. Men spreekt niet meer over geboden maar over beloften.

De 10 beloften van de mensen zijn waarden. Deze waarden proberen mensen na te streven in hun leven. Je kunt ze wel de 10 beloften van de mensen benoemen, maar toch lukt dit niet. Waarden zijn subjectieve gegevens. Ieder mens heeft verschillende waarden, deze kunnen gelijklopend zijn of totaal verschillend.

‘Ik respecteer mijn afkomst’ vind ik een zeer aangrijpende belofte die in dit fragment wordt gemaakt. Je zit een zwangere vrouw zitten op een mat. In de zetel zit een oudere vrouw, hoogstwaarschijnlijk haar moeder. De vrouw erkend het feit dat zij kind is geweest. Nu zal ze moeten leren toekijken net als haar moeder, hoe haar kind op de mat zit te spelen. Ze respecteert haar afkomst en staat open voor vernieuwing.

Ook ‘ik ben dankbaar’ trekt mijn aandacht. Je zit een man die gaat duiken. Het zwembad is helemaal leeg, je ziet nergens iemand. En toch is de man dankbaar. Niet voor het applaus of de erkenning. De man is dankbaar voor het feit dat hij er is en kan duiken of misschien is hij wel dankbaar voor het moment: stil alleen en kunnen genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten